Posts tonen met het label Filo Café. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Filo Café. Alle posts tonen

vrijdag 26 september 2014

TREFZEKERHEID, 18 Sept 2014



Aanwezig : Belinda, Maya, Henk II, discussieleidster Myriam en gastheer Henk II
Trefwoorden: sport, concentratie, inspanning, non-dualiteit, ‘inner-drife’, plan, NU, zelfkennis, vrijheid, mijn pad - mijn doel, vertrouwen, meditatie, intuïtie, inner stem, gevoel, ratio, discipline;




Belinda kende het woord voornamelijk uit de sport. Bij basketbal bij voorbeeld is het belangrijk om de bal door de korf van de tegenstander te werpen. Hoe groter de trefzekerheid hoe beter. Er is een duidelijk doel en met goede concentratie en inspanning kunnen we vaker het doel treffen. Concentratie en inspanning worden hier deel van trefzekerheid.

Bij Henk R. was het belangrijk om van een non-dualiteit uit te gaan en dan valt trefzekerheid als bewuste actie weg. ‘Dingen gebeuren zoals ze gebeuren en alles wat er is komt ‘zonder moeten’ tot stand.

Maar dan vroeg Henk v.R. wie er dan beslist als dingen gebeuren…???
Er is blijkbaar een bepaalde spiritualiteit die achter de dingen staat:” het gebeurt”…antwoord Henk R. weer.
Maya kon naar eigen zeggen ‘niets’ met het woord ‘trefzeker’, zij volgt een ‘inner drife’. Henk II was benieuwd hoe het dan was met de vrije wil? ‘Nou’, zegt Maya ‘soms lukt het en soms niet’.

Henk II kon dat niet helemaal accepteren, want hij was van mening dat je toch wel een plan nodig hebt om dingen te regelen.” Als je een patatzaak wil openen moet je toch patatzaakdingen kopen en regelen en kan je niet ineens op de bloemenveiling staan om bloemen te scoren.” Maar Maya vond dat het dan wel de bedoeling was om toch die bloemenzaak te doen en blijkbaar past dat beter bij je. Dan was de patatzaak niet de juiste keuze en is het helemaal in order om die bloemenwinkel te openen in plaats van de patatzaak.

Belinda net als Maya probeert te leven in het NU en daar hoort erbij dat je voelt wat goed voor je is. [Zelfkennis is daar een voorwaarde van.]
Henk II vond het niet zo simpel omdat soms lichamelijke beperkingen je belemmeren in je vrijheid

We kunnen niet allemaal onze ‘inner drife’ volgen meent hij omdat sommige mensen gewoon beperkt worden. EN dan kunnen ze ondanks dat ze graag dit of dat zouden willen gewoon niet hun ‘inner drife’ volgen. En hoe kunnen we dan weten wat onze pad, ons doel is als ons gevoel zo afwijkt van onze mogelijkheden ?
Ook het woord horoscoop kwam langs….’ja,…misschien was dat een mogelijkheid om erachter te komen wat mijn pad is en wat mijn doel in dit leven zou moeten zijn.

Henk I bedacht zich nu en vond dat het gevoel niet altijd zo duidelijk is en dat we niet zo makkelijk ons gevoel kunnen volgen. ‘Vaak’, zij hij ‘zijn we speelbal van omstandigheden.’ De werkelijkheid is dan volgens hem ineens weer anders dat we in eerste instantie dachten en dan is er geen ‘trefzekerheid’ en die was er dan ook niet omdat we fouten makten en het lot met ons speelt.

Dan noemde hij vertrouwen. Hoe meer vertrouwen we hebben hoe beter we kunnen accepteren dat ‘ de dingen zo gebeuren als ze gebeuren’. Henk zij dat hij niet ervoor kiest om de woorden te gebruiken die uit zijn mond kwamen. Het gebeurde met hem,…dat wil zeggen hij denkt daar niet lang over na. ` 
 
Dan kwam het woord meditatie en wat meditatie is in de ronde. Maya vond dat je jouw gedachtes niet stop kon zetten en dat je dat ook niet zou moeten willen. Henk II vond wel dat meditatie het doel had om gedachtes tot rust te brengen. Henk I vond dat we ‘gewoon getuige konden zijn van wat zich voordoet.’
Voor Henk II was het belangrijk dat onze 5 zintuigen op elkaar afgestemd waren: Juiste dingen kunnen met aandacht volbracht worden als onze zintuigen meespelen.

Maar Belinda kwam met intuïtie. Zij vond dat er een inner stem was en die moeten we goed proberen te horen zodat we de weg vinden en dat we “de weg van het hart” kunnen voelen. Maar of we nu in het zwart schieten met die pijl of niet is niet essentieel. Soms, vertelt Maya, heeft zij bij boogschieten het doel precies geraakt en soms niet,...

Trefzekerheid had met gevoel te maken maar ook met ratio. In onze groep waren meer mensen ervan overtuigd dat het gevoel belangrijker was dan de ratio. Maya noemde: ‘…de kramp van de onzekerheid’ ontstaat zodra we niet werkelijk onze weg kunnen voelen en volgen.

En ook het woord discipline kwam om de hoek kijken. In het retraite voelde Henk I alle vrijheid, toen hij een precies dagschema en rhythme opgelegd kreeg. Maya heeft haar eigen programma en voelt daar haar vrijheid in. ”of ze heeft er zin in om iets te doen/ of niet” en deze vrijheid nam ze volgens haar eigen zeggen ook in het volgen van regels van de maatschappij.

Ik wilde nog weten wat trefzekerheid in de natuur met zich meebracht. Henk II moest dan heel gouw aan een leguaan denken, die met zijn tong ‘trefzeker’ een insect vangt.

Hij vond dat een bewijs voor een feit: hoe trefzekerder het dier was hoe gemakkelijker hij/zij buit kon maken en eten. Voedsel of geen voedsel hing duidelijk af van het feit hoe alle zintuigen met elkaar samenwerken. Bij een appelboom 
kwamen we te horen dat de beweging, de groei en de verandering alles volgens een duidelijk plan ging. En er was een einddoel, namelijk de appel die valt en in zich weer de kern van een nieuwe boom draagt. Maar waar stond dan in de natuur verstand, bewustzijn en vrijheid…?


We kwamen terug op de mens. Trefzekerheid was volgens Henk II niet zo simpel, want we maken verkeerde keuzes,… en het was voor hem niet zo simpel. Maar hiervoor zouden we een scheidsrechter nodig hebben die beslist en oordeelt om uiteindelijk te zeggen wat een goed of verkeerde keuze was,…Trefzekerheid kan relatief zijn,…want zoals Maya altijd zegt: “Het leven is een leerschool die we achteraf begrijpen.”

Als we dus in alles een doel zien, of beter in alles een resultaat zien van een plan,...dan moet toch ergens iets zijn wat die plan modelleert. Trefzekerheid bracht ons dus ook naar “the grand plan”,…en als we die ieder dag een beetje duidelijker voor ons inwendig oog krijgen, kunnen we waarschijnlijk spreken van meer inzicht in het leven.



maandag 24 februari 2014

Geschiedenis 20 Februari 2014

Geschiedenis is een verzameling van verhalen over gebeurtenissen. En natuurlijk kunnen gebeurtenissen van micro tot macro niveau rijken.We kunnen ons over privé geschiedenis ontfermen of  helemaal over de geschiedenis van hele landen, politiek of economie. En afhankelijk waar we de klemtoon op zetten hebben we al weer een mooie indeling :


  • staatkundig determinisme - politiek determinisme

woensdag 4 december 2013

R U I M T E Donderdag 21-11-13



Voor de associatie ronde legde ik de verband tussen ruimte en tijd. Misschien is het wel zo dat we zonder tijd geen ruimte hebben. Als we dat doordenken voelt het als goed. In de wetenschap wordt tegenwoordig ook van ruimtetijd gesproken. Ook de Inka’s hadden deze erkentenis al. (zij noemden ruimtetijd Pacha). Is er een circulaire ontwikkeling gaande ? In de praktijk betekent dat dat we tijd moeten inplannen als we ruimte willen geven. Als iemand non-stop aan het praten is bijvoorbeeld,…waar de ademhaling niet voelbaar is en de mens aan de andere kant van de communicatie geen mogelijkheid krijgt om op zijn buurt iets te zeggen,…dan geven we geen ruimte omdat we geen tijd geven. 
In ons westers denken schijnen we dingen te willen ordenen en dat doen we vaak met definitie. Deze definitie deelt begrippen en van eenheid wordt dualiteit.
Twee deling:

vrijdag 11 oktober 2013

TOEWIJDING 19 September 2013




Toewijding – Dedication – Devotion



(Afbeelding: Moeder met kind : geheel toegeijdde blik bij de verzorging)


wijden (= zegenen, besteden, Oudnoors = tempel, gotisch weihan , hd. Weihnachten, gotisch -weihs [heilig]


effort, exertion, goal, intention, objective, scheme, target, attempt, experiment, impact

Definitie Johan: Ethisch, spiritueel, religieus, esthetisch commitment ten aanzien van object of subject met hoge kwaliteit



Het gaat bij toewijding om een positief energie,…daar waren alle deelnemers het over eens. Trouw zijn aan, je ziel ergens in stoppen, in iets geloven. Het gaat om iets actiefs,…we doen dingen met toewijding,…we verzorgen dingen of iemand,….het is een aandacht die we geven aan iets  of iemand, doorgaans positieve

vrijdag 16 augustus 2013

CONSTANTE


100 Hz Signaaltypen: continu en pulsvormig /

Is er een frequentie in  onz bestaan (in ons mens) die constant is ?


Aandachtig vertel ik het verhaal van mijn vriendin die ons leerde momo's te maken (Tibetaanse specialiteit),...een vermakelijke bezigheid en de beste kokkin (volgens de traditie in Tibet) is die vrouw die alle momo's van gelijke form en maat maakt. Een moeilijk te bereiken doel maar het is onomstreden de kroon van de bezigheid.

Mijn vraag hierop is : Waarom hebben we bij bepaalde dingen de wens naar een 'constante'?

V ooruitgang



Nova Delphini 2013...


Is het een vooruitgang om steeds verder in het verleden te kunnen kijken ?


Wat is vooruitgang in de niet technische zin en hoe heeft hij in ons voordeel gewerkt ?

We weten allemaal dat we door technische vooruitgang niet meer zelf hoeven af te wassen of zelf het gras te maaien (robot). Ons transportsysteem maakt het mogelijk om veel sneller van a tot b te komen en we winnen : in eerste instantie VIRJHEID en TIJD


Dan komt de vraag : Wat doen we met gewonnen tijd en wat zijn dan de vruchten voor ons leven ?


vrijdag 24 mei 2013

Thema : Evenwicht







Sleutelwoorden: water, ademhaling, klok (en haar slinger), fietsen, het goddelijke of absolute of de reden van alles, Vermeer, lachen en huilen…, gezondheid vs. ziekte, predator en prooi, actie vs passiviteit, dag en nacht, eenheid, de zon;


Allereerst probeerden we een soort definitie voor waar we over zouden gaan spreken en denken. Johan had een definitie: 


"evenwicht is de toestand  van een systeem zodanig

vrijdag 3 mei 2013

Lichaam en geest 18 April 2013


Sleutelwoorden: Frequentie, licht, verstand, EEN

Johan begon met een verheldering van de verschillende mogelijkheden om het een van het andere te reduceren (of lichaam is eerst en daaruit ontstaat geest (= i.e. van verstand), of andersom. ) Dat is dan een monistische zienswijze.

dinsdag 16 april 2013

GRENZEN



Grenzen 20 December 2013

“we kunnen niet zonder grenzen!”,…(Ingrid) en toch ! Het is een van de hoogste streven van filosofie en veel spirituele scholen, dat we de eenheid voelen en vooral geen grenzen (grenzen van denken). Een tegenstrijdige kwestie?
Nee,…want waarom zou het niet kunnen dat er meer dingen waar zijn op een en dezelfde vraag. Het vergt een ander verwachtingspatroon,…: Op een ja/nee vraag zijn meer antwoorden mogelijk

Natuurlijk is dat in ons taalgebruik niet gewoon en we zijn daar niet aan gewend. Maar stel dat het in een ander taal toch werkelijk zo zou kunnen zijn, dat twee mogelijkheden op een ja/nee vraag mogelijk zijn. Ja en nee. Interessant ?

vrijdag 14 december 2012

Stillstaan 15 November 2012


Stillstaan
We leven in een snelle tijd. Er heerst een tijdgeest (paradigma) die ons zegt "time is money",...dus is het bijna een logisch gevolg dat mensen niet meer in een normaal tempo lopen maar zelfs ook bijna rennen als ze thuis zijn (soms zijn het alleen de gedachtes die constant aan het rennen zijn). Kunnen we nog zonder waardeoordeel rustig niets doen en ons niet schuldig voelen, dat we niet ook met iets bezig zijn? Wat doet "stilstaan" met ons,...en wat is het überhaupt? Velen zullen meteen aan 'panta rhei' (van Heraclitus) denken - "alles stroomt", maar ook andere filosofen gaven hun gedachten: Onder meer Plato ("Niets is ooit, maar alles wordt"), Ovidius ("Omnia mutantur, nihil interit" – "alles verandert, niets gaat ten gronde") en Aristoteles ("Niets is standvastig."). Kan er een stilstaan in beweging zijn?

De avond ging grofweg over drie verschillende aspecten van “stilstaan”:
Persoonlijk stilstaan (meditatie, rust voor goede keuzes, bewustzijn en genot; tijdsgevoel-waarneming)
Maatschappelijk stilstaan (politiek, kapitalistisch en economisch)
Linguïstisch stilstaan (ideeën en gedachten die ons doen stilstaan)
Nadat ik mijn verhaal van een katje had verteld kwam Henk I met de associatie van het Booimans museum en de ruimte waar zo veel spiegels waren dat je jezelf oneindig keer

Wonder 18 Oktober 2012


                                                           Foto :  D.van Ast-Zgambo

In eerste instantie ging het natuurlijk erom dat een wonder iets bovennatuurlijks is. D.w.z. iets dat met westerse wetenschap en gezond mensenverstand niet te verklaren is. (Johan) Vaak heeft het ook met geloof te maken. (Henk III) Mensen die geloven overkomen wonderen, anderen zullen verklaringen blijven zoeken. Of Jesus nu op water gelopen is of niet  kunnen we in onze tijd niet meer verifiëren, maar we weten wel dat  er mensen zijn, die erin geloven en daarmee in een wonder geloven. In die zin en met die achtergrond bestaan wonderen.
Op medisch vlak zijn er ook mensen die

vrijdag 28 september 2012

ONTZAG


"...en heb het ontzag voor de hemel..."
Antigonus van Socho

Al voor onze tijdrekening ca. 300 voor Christi stelden gelovige mensen doctrines op,...een van ze was de Farizeër Antigonus van Socho. Kort door de bocht gezegd, ging het hem erom dat mensen niet alleen voor de beloning goeds doen, maar dat ze goede mensen moesten zijn zonder eigenbelang. En daaruit volgt dan (onder andere - alleen als voorbeeld) de gebruik van dit woord,...dit prachtige woord,...
ONTZAG.  Ontzag hebben voor de hemel. Wat betekend dat ?
Ontzag hebben voor een NEUSHOORN ? Of voor een DUIZENDPOOT ? 




In het begin zijn veel gasten het erover eens dat we ontzag voor de natuur (het universum) hebben, maar ook voor mensen. Als we ontzag voor mensen hebben dan

vrijdag 18 februari 2011

De drie Gunahs (satva-rajas-tamas)


Gister avond sprak Henk III over de 5000 jaar oude leer, kennis of wijsheid van de drie Gunahs. Wat zijn het ? Waarvoor dienen ze en hoe kunnen we praktisch in ons leven baat bij hebben als we iets over ze weten?

In de "Indiaase Bijbel" de Mahabharata heb je een deel, die de Bhagavad Gītā heet. De Bhagavad Gītā (letterlijk "Lied van de Heer") vormt een onderdeel (Bhishma Parva 23-40) van een zeer omvangrijk episch gedicht genaamd de Mahābhārata (letterlijk: "Groot India"), een boek geschreven door de wijze Vyāsadeva (Vyāsa, Bādarāyana), dat een grote rol speelt in het Hindoeïsme. Het is een boek waarin onder meer bij de voorbereiding van een de strijd van Arjuna, Krishna hem komt bijstaan en raad geeft. Hij overtuigd hem dat het onvermijdelijk is, om de veldslag aan te gaan, ook wil Arjuna het eigenlijk niet.

De meest belangrijke vraag die naar voren komt en waarover het gaat daarbij is: Wie ben ik?
Veel mensen zullen dat als een redelijk makkelijke vraag kunnen beantwoorden met: Ik ben : mijn naam, mijn familie, mijn status, mijn beroep, mijn bezittingen, mijn opleiding, mijn charisma, mijn omgeving, mijn afkomst, mijn genen, mijn brein of mijn hart etc. Maar als we verderkijken dan dat,eerlijk zijn en alles achtervragen, dan blijven daar vragen over:

Bij de drie Gunahs gaat het om bijvoegelijke naamwoorden: Ze spreken van eigenschappen die op verschillende tijden van de dag of van het leven in een mens meer aanwezig zijn dan andere.

De drie Gunahs zijn SATVA, RAJAS en TAMAS. Het zijn basiselementen van eigenschappen die bij elkaar horen.

Bij Satva hoort : stilte, helderheid, gezondheid, beleven zoals het werkelijk is, puur en helder, alert zijn, helemaal aanwezig zijn, efficient, een accuraat geheugen hebben, geluk, ongecompliceerde emoties etc.

Bij Radja hoort : hartstocht, verlangen, zich hechten aan, denken en voelen in middel en doel, rusteloosheid, denken en voelen in geven en nemen, opgewonden zijn, verdrietig, altijd voor een resultaat gaan, doelgerichtheid,

Bij Tamas hoort : geen beweging, traag, lui, domheid, duisternis, houdt vorm instant door begrenzing (anders zouden we 5 meters hoog worden), beperking, verstrooidheid, luiheid, we zien beperkingen, uitstelneigingen, geen zin hebben, niets mee te maken willen hebben, kleingestig zijn, de kluts kwait zijn

Ook voedsel kan eigenschappen van de drie gunahs bevorderen en versterken :
satva - salade, vruit, verse gerechten, evenwichtig en gebalanceerd in smaak
rajas - kruidig, veel specerijen, heet, veel mix
tamas - opgewarmd voedsel, klikjes, bedorven voedsel, niet mooi voor het oog en ook niet voor de neus

Terug naar de vraag : Wie ben ik?

Als we lijstjes maken, van wat alles nog meer bij de Gunahs hoort, zien we drie categoriën ontstaan. En wie zijn we dan ? De antwoord luidt. We zijn niet dit - nit dit.

Dat wil zeggen,...de eerste stap is een soort bewustwoording over de eigenschappen van de Gunahs: Als we ons verdiepen beseffen we steeds meer van welke eigenschap bij welke Gunah hoort of anders om; welke Gunah bij welke eigenschap hoort. Bijvoorbeeld: Ik ben gelukkig (satvi). Ik ben rusteloos (rajas). Ik ben lui (tamas).
Alle drie komen van verschillende Gunahs en alle drie kunnen we in verschillende momenten van de dag of week, maand, jaar, uur of minuut hebben. Tijd speelt niet echt een factor. Er is een waarnemer nodig die ons bewust maakt van de "bijvoegelijke naamwoorden" / van de eigenschappen, die we op dat moment net zijn. De waarnemer van ons verheldert de Gunahs, identificeert ze en dan komt de clou:

NETI NETI (sanskriet voor: niet dit - niet dit) We zijn uiteindelijk helemaal niet die Gunahs, die we in eerste instantie hebben gesorteert. De waarnemer van deze eigenschappen erkent de Gunahs en dan komt uiteindelijk bij de antwoord op de vraag: Wie ben ik ? Je bent geen van al die eigenschappen. Niet dit - niet dit.

Tja,...zo simpel is dit.