woensdag 4 december 2013

R U I M T E Donderdag 21-11-13



Voor de associatie ronde legde ik de verband tussen ruimte en tijd. Misschien is het wel zo dat we zonder tijd geen ruimte hebben. Als we dat doordenken voelt het als goed. In de wetenschap wordt tegenwoordig ook van ruimtetijd gesproken. Ook de Inka’s hadden deze erkentenis al. (zij noemden ruimtetijd Pacha). Is er een circulaire ontwikkeling gaande ? In de praktijk betekent dat dat we tijd moeten inplannen als we ruimte willen geven. Als iemand non-stop aan het praten is bijvoorbeeld,…waar de ademhaling niet voelbaar is en de mens aan de andere kant van de communicatie geen mogelijkheid krijgt om op zijn buurt iets te zeggen,…dan geven we geen ruimte omdat we geen tijd geven. 
In ons westers denken schijnen we dingen te willen ordenen en dat doen we vaak met definitie. Deze definitie deelt begrippen en van eenheid wordt dualiteit.
Twee deling:

Ruimte kan gemaakt zijn van de mens en ruimte kan kosmologisch bepaald zijn ; we hebben daar ook de onzichtbare ruimte (Henk I). Maria deelde ruimte ook in tweeën : de fysieke ruimte en de geestelijke ruimte. Aukje had de driedeling lichaam geest en ziel. Bij Joop kwam een grootste indeling namelijk die van de architect van de gehele levensruimte,…alle sterren, alle leven, licht en daarin de m2 van de mens. Aukje vond dat er ook een duidelijk subjectieve en objectieve waarneming was van ruimte. En voor Johan was het belangrijk om de met licht en zonder licht ruimte indeling te maken. Dat ruimte ook sterk met vrijheid te maken had, was voor Maria in het voorbeeld van afgeslotenheid en isolement belangrijk. Maria merkte op dat het de meest afschuwelijke manier was om iemand gek te krijgen. De isoleercel. ‘(Johan merkte op dat bij Heidegger vrijheid existeren betekende). Wat ook noemenswaardig is bij de dualiteit van ruimte is natuurlijk de intergalactische ruimte en de subatomaire ruimte…twee extremen die toch over hetzelfde gaan,…
Bij nader inzicht kwamen we ook op de relativiteit van ruimte. De eerste fysieke belevenis van ruimte van een ieder mens is normaliter de baarmoeder (Johan),…de ruimtebelevenis erna kan voor velen totaal verschillen; zo kan iemand zich op Tessel fantastisch voelen en de uitgestrektheid en weidsheid genieten, en een ander vind de eindeloosheid van de wadden angstig. Ook is bij de subjectieve ruimtebelevenis de grensbewaking totaal verschillend. Kwetsbaarheid van de ruimte van de een kan in een totaal andere situatie van de kaart zijn. (bijvoorbeeld : in een drukke tram staan we zo naast elkaar en we accepteren het, in een andere situatie zouden we rebelleren). Ruimte is ook altijd in iets, terwijl niet iedereen het kan zien. Michelangelo schijnt gezegd te hebben : “Ik moest het alleen bevrijden.” …het beeld van de steen.
In de digitale ruimte van vandaag kennen we belevenissen die een ruimte indringen die voor sommigen dicht bij de werkelijkheid komt. Gedachte-experimenten en toenemende gadgets op het gebied van  computer veranderen de beleveniswereld van veel mensen. ( extreem voorbeeld : In Japan bestaan digitale vriendinnen,…zij zijn heel makkelijk in het onderhoud.;-)) Henk III merkte op dat gedachten grote krachten zijn. Toen vertelde ik van de droomtijd van de oer inwoners van Australië,…bij hun is de droomtijd de werkelijk tijd (en dus ook ruimte).

Toen we begonnen over de spirituele ruimte te spreken maakte ik bewust een lange pauze in het midden van een zin (eigenlijk tijd maar gevoeld van sommige aanwezigen als ruimte),….de aanwezige vrouwen voelden de spiritualiteit ontstaan en noemden het : ‘…je wordt wakker geschud,…je wordt je bewust van de kern,….je wordt bewust van de bron…’ Hierop reageerde Henk III met een opmerking over helder bewustzijn en ruimte (i.e. leegte) : “Misschien is de kern van een ieder/alles = ruimte.” Voor sommige mannen waren het ietwat vage termen en ik ben naar een definitie van spiritualiteit gevraagd : met hoge zintuigelijke sensitiviteit kan bij wens van een mens een verbinding met iets hogers tot stand gebracht worden,…deze verbinding kan op verschillende manieren gebeuren en is onafhankelijk van godsdienst en religie. Het is wel mogelijkerwijs verbonden met diepe geloof en een verbondenheid met iets dat vaak impliciete kennis heeft. Manieren om dichter bij spiritualiteit te komen zijn talloos :…meditatie, yoga,…kennis van symbolen en esoterie, mantra’s en gebeden,…om er een paar van te noemen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten